Manifest

Naszym celem jest zapewnienie dostępu do ciekawych oraz unikatowych filmów wszystkim zainteresowanym. Strona ma charakter niekomercyjny i nie pobieramy od nikogo żadnych opłat. Wychodzimy naprzeciw zapotrzebowaniom, ponieważ obecnie panuje deficyt stron internetowych z ciekawymi filmami.

Mimo likwidacji Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk w 1989 roku w Polsce nadal dochodzi do ograniczania swobód obywatelskich w zakresie wolności wyrażania poglądów i twórczości artystycznej. Zmieniła się forma: miejsce oficjalnej cenzury prewencyjnej zajęła nieoficjalna cenzura represyjna, posługująca się naciskiem ekonomicznym, prawnym lub administracyjnym do tłumienia, zatrzymywania eliminowania tych dzieł sztuki i wypowiedzi, które nie są zgodne z ideologią polityczną, normami obyczajowymi, doktrynami religijnymi bądź polityką korporacyjną.

Korzystamy z wolności korzystania z dóbr kultury, które są prawem człowieka zapisanym w Powszechnej Deklaracji: "Każdy człowiek ma prawo do swobodnego uczestniczenia w życiu kulturalnym swojej społeczności, do korzystania ze zdobyczy kultury, do uczestniczenia w postępie nauki i do korzystania z jej dobrodziejstw".

 

Słodka szesnastka

slodka16Kraj: Wlk. Brytania/Niemcy/Hiszpania
Reżyseria: Ken Loach
Obsada: Martin Compston, Gary McCormack, William Ruane, Michelle Coulter
Gatunek: Dramat społeczny
Rok produkcji: 2002
Czas trwania: 102 minuty
Język: Polskie napisy

Niestrudzony Ken Loach jeszcze raz wykopuje polityczny topór wojenny w filmie o świecie, w którym pozbawiona przyszłości młodzież z klasy pracującej wpychana jest przez społeczeństwo w objęcia narkobiznesu. Ten świat to współczesna Wielka Brytania, której czarny obraz Loach kreśli z pasją w jednym z najlepszych filmów, jakie nakręcił w ostatnich latach.

Greenock to posępne stoczniowe miasteczko w Szkocji. Młodych ludzi z klasy pracującej nie czeka tu nic poza widmem dziedzicznego bezrobocia i społecznej marginalizacji. Jednym z takich młodych ludzi jest Liam (rewelacyjny Martin Compston). Chłopak skończy wkrótce 16 lat. Jego matka siedzi w więzieniu za przestępstwo, które popełnił jej konkubent imieniem Stan, lokalny handlarz narkotykami. Kobieta wkrótce wyjdzie z więzienia; Liam jest zdeterminowany, aby wyrwać ją z domu, w którym rządzi heroina, Stan i aspołeczny dziadek – również kryminalista. Liam ma plan rozpoczęcia nowego życia, ale jego realizacja wymaga zakupu mieszkalnego samochodu turystycznego. Takiego wydatku nie da się oczywiście pokryć z drobnych przestępstw i handlu przemycanymi papierosami, którym nastolatek trudnił się do tej pory. Liam jest gotów na wszystko, aby zdobyć pieniądze. Jednym wyjściem jakie przychodzi mu do głowy jest narkobiznes – prosta droga do naprawdę poważnych kłopotów.

KEN LOACH, ikona kina zaangażowanego, był zawsze reżyserem politycznym do szpiku kości i bezlitosnym krytykiem panujących w Wielkiej Brytanii stosunków społecznych. „Słodka szesnastka” jest dowodem na to, że ostrze loachowskiego krytycyzmu pozostaje nie stępione. Akcja filmu rozgrywa się w podobnym środowisku i okolicznościach, co fabuła kultowego „Trainspotting”, ale obraz Loacha niewiele ma wspólnego z efektownym spektaklem Danny Boyle’a. „Słodka szesnastka” to opowieść pełna czarnego humoru, ale zamiary Loacha są jak najpoważniejsze, a obraz beznadziei i społecznych patologii naprawdę przejmujący.

Brutalny i energetyczny film, którego szkockie dialogi wymagały angielskich napisów dla widzów z innych regionów Wielkiej Brytanii, został z uznaniem przyjęty na festiwalach filmowych. Wśród licznych nagród znalazła się m.in. nagroda w Cannes za najlepszy scenariusz dla długoletniego współpracownika Loacha, Paula Laverty’ego i British Independent Film Award dla filmu. Jednak prawdziwym skarbem „Słodkiej szesnastki” jest grający główną rolę Martin Compston (nagrodzony za tę rolę Baftą) – fenomenalnie uzdolniony nastoletni amator, odkryty przez Loacha w jednej ze szkół Greenock – szkockiego miasteczka, w którym kręcone były zdjęcia.

Może zainteresują Cię jeszcze te filmy?

Film nie działa? - daj nam znać, naprawimy to!

Komentarze

A Ty co sądzisz?